Kontaktinfo

Eier: Thomas Hansen, tlf 95233354
Epost: thomashansen1@hotmail.com
Adresse: Bunnjord, 9300 Finnsnes

søndag 1. mai 2011

Endelig Sommerferie :)

Da var vi kommet hjem fra "de 1000-tunnelers rike" Nordland, nærmere bestemt strekningen Bognes-Saltfjellet.. Vi telte hele 24 tunneler på tur hjem ;)

I VK`en fredag skulle vi gå i Junkerdalen, og det viste seg å være langt fra bilene opp til snøen..gikk nærmest topp-tur..føltes det som :) Når vi var kommet nesten opp til tregrensen skulle Tsarek ut i første slipp. Det var rotten snø og både hunder og førere slet med å komme seg frem. Av de 4 første hundene som gikk var Tsarek eneste som kom seg videre.. :) God arbeidsmoral i gutten!

Han hadde 5 min til overs fra førsteslippet som måtte taes på slutten av runden og der fikk han mulighet til å presentere en flott hare etter en noe "spesiell" stand ;) Dommerne ropte der går "fuglen", men eg holdt tilbake skuddet..for eg synes det var en litt vel kraftig rypestegg ;)

Tsarek måtte ut på nytt igjen kort tid etter i møte med en oddehund, og gikk svært bra. Tok skikkelig tak i terrenget og brukte vinden nydelig. Jeg var så stolt!...helt til det plutselig "smalt".. ;) Fører til makker roper stand..og eg får beskjed om å ta inn Tsarek. Han er på tur opp ei li og er i godt driv.. Sjøl tror eg makker står mye lengre ned i lia og velger å kalle inn Tsarek, men uheldigvis viser det seg at makker befinner seg over en liten haug rett foran meg og det ser Tsarek på sin ferd inn til meg..KOR SPENNENDE! Han velger å bryte av og gå inn i en "close sekundering". 2 meter bak makker stiller Tsarek seg.. Her kommer jeg over haugen og ser situasjonen.. Dommer og fører er oppe i situasjonen og jeg ser makker gå på..og Tsarek gjøre det samme.. Nå står Tsarek på siden av makker.. En ny bevegelse i begge hundene og fuglen går.. Tsarek velger å utrede på eget initiativ..uavhengig av far sine rop ;)

En god vintersesong i VK avsluttes på skikkelig rampevis av Senjafjellets Bum Tsarek :) Han lystret ikke innkalling, gikk i en litt vel "tett" sekundering, ville gjerne overta viltet og utredet på eget initiativ. Fikk mye skryt av dommeren for å gjøre ALT galt i den situasjonen! Flott avslutning! Tsarek skjønte at han ville vært ute uansett..slått i fugl er en dødssynd..hvorfor ikke gjøre det med stil ;)

Takk for en kanon vintersesong alle fuglehundvenner! Tsarek og Mona hilser også :) Nå er det bare å nyte sommer og sol, og kanskje få trent på litt dressur ;)

Mvh Thomas

1 kommentar:

Gunhild Brørs sa...

God sommer Tsarek, Thomas og Mona. Det var en artig finesse Tsarek la inn i avsluttningen på sesongen. Vi lo så vi datt av kjøkkenstolene her i gården. God å høre at det ikke finnes en perfekt prøvehund, da har vi også noe å gjøre i felten i de senere år (med tanke på bartegutten):-)
Lykke til med dresurtrening og sommertid. Vi skal på valpekurs med Imo i ukene som kommer,og i slutten av mai skal vi på fuglehundtreff med tamfugel og sosialisering twenty-four-seven. Det blir stas!

Hilsen Gunhild, Jan Anders, Falk og Imo.

Legg inn en kommentar